VoIP, de technologie die telefonie via het internet mogelijk maakt, is de afgelopen jaren enorm populair geworden. Maar hoe werkt bellen via VoIP precies? Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over VoIP. Hoe bellen via VoIP telefonie werkt en waarom het een goede keuze kan zijn om over te stappen naar VoIP telefonie.
Wat is een VoIP-centrale?
Een VoIP-centrale is een telefooncentrale die gebruik maakt van het internetprotocol (IP) om telefoongesprekken te verzenden en ontvangen. In tegenstelling tot traditionele telefooncentrales maak je met VoIP telefonie dus gebruik van het internet. Met behulp van software beheer, router je de telefoongesprekken via een netwerkverbinding. Zo kan je dus bellen via VoIP.
Hoe werkt het bellen via VoIP telefonie?
Om te beginnen met bellen via VoIP zijn er verschillende stappen die je neemt.
De voordelen van VoIP vergeleken met traditionele telefonie.
Bellen via VoIP biedt veel voordelen ten opzichte van traditionele telefonie. Waaronder lagere kosten. VoIP biedt ook meer flexibiliteit en schaalbaarheid. Bedrijven kunnen met bellen via VoIP telefonie bijvoorbeeld gemakkelijk extra telefoons of gebruikers toevoegen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van functies zoals klik-en-bel, wachtrijen en meer.
Wil je gebruik maken van een VoIP telefoonnummer? Selecteer dan het aantal telefoonnummmers dat je wilt gebruiken. Kies vervolgens uit landelijke of regionale nummers. Je kan alleen regionale nummers afnemen van de regio waar het bedrijf gevestigd is. Landelijke nummers zijn bijvoorbeeld handig met meerdere locaties. Met een VoIP nummer kan er gebeld worden via wifi en met 4G/5G. Je kan zelf kiezen hoeveel nummers je wilt en wat de blokgrootte is. Een blokgrootte is het aantal nummers wat je kiest. Dus als je 5 nummers kiest, is de blokgrootte 5. Als je wilt bellen via VoIP, is het nodig om een telefoonnummer aan te sluiten.
Als je een VoIP pakket bij ons afneemt krijg je toegang tot je eigen beheeromgeving. In de beheeromgeving vind je een overzicht. In dit overzicht vind je alle telefoonnummers en kan je nieuwe telefoonnummers aanmaken, deactiveren en belplannen maken. Het beheeraccount ontvang je gratis bij een VoIP-pakket.
Een belplan is een stappenplan die bepaald hoe binnenkomende oproepen worden gehandeld. Bijvoorbeeld hoe oproepen worden doorgeschakeld naar de juiste persoon of afdeling. Met een belplan bepaal je zelf wat er precies gebeurd als je zakelijk wordt gebeld. Een belplan heeft veel voordelen als je gaat bellen via VoIP.
Een belplan stel je zelf in, aan de behoeften van jouw bedrijf. Je kunt onder andere een welkomstbericht laten horen, een keuzemenu bieden of een antwoordsysteem invoeren. Belplannen zijn handig voor bedrijven die veel oproepen ontvangen. Het zorgt er namelijk voor dat je dit proces kunt stroomlijnen. Door een goed ontworpen belplan in te zetten, kunnen bedrijven de klanttevredenheid verhogen en de processen verbeteren.
Een belplan is belangrijk voor bedrijven die gebruik maken van bellen via VoIP. Een belplan heb je nodig om inkomend bereikbaar te zijn. Met een VoIP-belplan kan je inkomende en uitgaande oproepen beheren en automatisch doorverwijzen naar de juiste persoon of afdeling. Je kan verschillende belplannen maken en instellen. Belplannen hebben voor zowel kleine als grote ondernemingen veel voordelen.
Één van de belangrijkste voordelen van een VoIP-belplan is de flexibiliteit. Je kan de beschikbaarheid van medewerkers bijhouden. Ook kan je automatisch doorverwijzen naar een andere medewerker als iemand niet beschikbaar is voor bellen via VoIP.
Een ander voordeel is de mogelijkheid om oproepen over te laten gaan naar meerdere telefoonnummers tegelijk. Dit kan handig zijn in situaties waarin meerdere medewerkers verantwoordelijk zijn voor een bepaalde afdeling. Het belplan kan ook ingesteld worden om oproepen door te sturen naar mobiele telefoons of andere locaties. Hierdoor kunnen medewerkers op afstand werken.
Met een belplan kan je ook verschillende tijdschema's instellen voor inkomende oproepen. Bijvoorbeeld tijdens werkdagen kan het belplan een wachtrij inzetten als iedereen in gesprek is. De oproepen doorsturen naar de juiste afdelingen, maar buiten werktijden kan het belplan een voicemailbericht af laten gaan.
Heb je nog vragen?
Neem gerust contact met ons op!
Bel ons op 0592 - 20 11 15
Stuur een e-mail info@dotvoip.nl